Salīdzinām elektroauto ar iekšdedzes auto – plusi un mīnusi
Elektroautomašīnu piedāvājums un arī pieprasījums strauji pieaug. Tās uz ielām redzam arvien vairāk. Tāpēc aktuāls ir jautājums par šo automašīnu priekšrocībām, salīdzinot ar iekšdzedzes dzinēja automašīnām. Kādos gadījumos elektroauto ir laba izvēle? Un kad tomēr labāk palikt pie jau labi pazīstamajām ar benzīnu, dīzeļdegvielu vai gāzi darbināmajām automašīnām? Lai viestu lielāku skaidrību, esam šajā Aizdevums.lv bloga rakstā salīdzinājuši elektroauto un iekšdedzes auto priekšrocības. Cerams, tas palīdzēs izdarīt īsto izvēli arī Tev, ja šobrīd esi jauna auto meklējumos un domā – pirkt vai nepirkt elektroauto?
Īsumā: kas ir elektroauto?
Kādi ir elektroauto plusi?
Kādi ir elektroauto mīnusi?
Iekšdedzes auto plusi un mīnusi
Izmaksas: elektroauto pret iekšdedzes auto
Kuru tad izvēlēties – elektro vai iekšdedzes auto?
Īsumā: kas ir elektroauto?
Elektroauto ir transportlīdzeklis, kuru darbina viens vai vairāki lādējami akumulatori. Elektromotors nodrošina automobilim tūlītēju griezes momentu, kas rada spēcīgu un laidenu paātrinājumu. Lai gan šodien elektroauto izskatās moderni un pat futūristiski, šādi transportlīdzekļi nav nekas jauns. Jau 19. gadsimta beigās un 20. gadsimta sākumā tika radīti pirmie modeļi. Tie, protams, nelīdzinājās tām elektroautomašīnām, kuras redzam šodien. Tolaik ideja par elektromobiļiem masveida ražošanai neguva lielu atsaucību, jo kopējās izmaksas bija augstas un paralēli tika attīstīti iekšdedzes motori, kas bija daudz lētāki ekspluatācijā. Tikai 21. gadsimtā elektroautomobiļu projekts uzņēma nopietnus apgriezienus. To veicināja klimata krīze un apjausma, ka ir pēdējais brīdis samazināt neatjaunojamo resursu patēriņu un piesārņojumu. Tā vairums auto ražotāju uzsāka darbu pie mūsdienu elektromobiļu radīšanas un ražošanas masu patēriņam.
Kādi ir elektroauto plusi?
To, ka elektroautomašīnām ir daudz priekšrocību, apliecina novērojums, ka pieprasījums pēc šādiem automobiļiem tikai pieaug. Arī auto ražotāji izstrādā arvien jaunus modeļus, kā arī tiek sasniegti jauni pārdošanas rekordi daudziem elektroauto modeļiem. Tāpēc akcentēsim galvenos iemeslus, kas mudina izvēlēties tieši šādu auto, nevis automašīnu ar iekšdedzes dzinēju.
-
Videi draudzīgi un energoefektīvi
Viens no galvenajiem argumentiem par labu elektroautomašīnai ir iespēja samazināt savu radīto piesārņojumu un uzlabot vides situāciju. Jo vairāk uz ielām elektroautomašīnu, jo vairāk tiek samazinātas emisijas, kas ir viens no galvenajiem globālās sasilšanas un klimata pārmaiņu cēloņiem. Arī energoefektivitāte šiem transportlīdzekļiem ir daudz augstāka nekā iekšdedzes automašīnām. Transportlīdzekļa kustības nodrošināšanai tie pārveido apmēram 60% enerģijas, kamēr, piemēram, ar gāzi darbināms spēkrats tikai apmēram 20%.
-
Vienkārša uzturēšana un remonts
Elektroautomašīnai visbiežāk remonts un apkope nepieciešama tikai ritošajai daļai, jo tai nav dzinēja, kam jāmaina filtri, siksnas, aizdedzes sveces, dažādi tehniskie šķidrumi utt. Problēmas ar pašu elektromotoru un akumulatoru ir salīdzinoši retas un specifiski gadījumi. Tāpēc servisa izmaksas šādam auto noteikti būs mazākas nekā klasiskajam auto.
-
Nodokļu un pārvietošanās atvieglojumi
Valsts un pašvaldības, lai veicinātu zaļāka un videi draudzīgāka transporta izvēli, nāk pretī elektrauto īpašniekiem, atļaujot kustību pa sabiedriskā transporta joslu, nodrošinot pieejamākas bezmaksas stāvvietas, kā arī ievērojami samazinot vai pilnībā atceļot nodokļus. Tas vēl būtiski samazina šī auto ikdienas ekspluatācijas izmaksas un sniedz papildu ērtības ikdienā. It īpaši, ja daudz jāpārvietojas pilsētā, kur ir blīva satiksme.
-
Jaunākās tehnoloģijas, aktuāls dizains
Vairums elektroauto modeļu ir radīti pēdējo gadu vai desmitgades laikā, tāpēc ir tikai likumsakarīgi, ka gan to dizainā, gan tehnoloģiskajā nodrošinājumā ir iekļautas aktuālākās tendences. Tiem ir arī visas aktuālās ērtības un drošības papildinājumi. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc daudzi izvēlas elektroautomašīnas – saistošā izskata un aprīkojuma dēļ.
Kādi ir elektroauto mīnusi?
Noteiktos apstākļos elektroauto lietošanai var būt apgrūtinājumi. Bet, laikus tos apzinoties un plānojot savu ikdienu, no tiem iespējams izvairīties vai mazināt neērtības.
-
Ne visur pieejama uzlāde
Uzlādes infrastruktūra šobrīd Latvijā vēl ir tikai sākuma stadijā, tāpēc ne visā teritorijā ir vienlīdz labas iespējas ātri un ērti piekļūt kādam uzlādes punktam. Protams, uzlādi var veikt arī mājās no kopējā tīkla, bet tas ir ērti, ja dzīvo privātmājā.
-
Pārvietošanās attālums ir mazāks
Vienkāršāki elektroauto modeļi ar vienu uzlādi var nobraukt no 100 līdz 200 km, bet jaudīgāki, kas attiecīgi ir arī dārgāki – no 300 līdz 500. Ja ikdienas nobraukums ir lielāks par auto iespējām, tad jādomā, kur pa ceļam atkal veikt uzlādi.
-
Ziemā akumulators ātrāk izlādējas
Aukstā laikā, kad saslēgti sildītāji, logu tīrītāji, radio un citi elektropatērētāji, kā arī varbūt gadās stāvēt sastrēgumā vai pat iegrimt kupenā, no kuras jāizrokas, elektroauto baterija izlādējas ātrāk, samazinot arī kopējo nobraucamo attālumu.
Iekšdedzes auto plusi un mīnusi
Automašīnas ar iekšdedzes dzinēju mums visiem labi pazīstamas. Esam pie tām pieraduši un ļoti labi zinām gan to priekšrocības, gan trūkumus. Vispirms jau jāuzsver tas, ka, pielejot pilnu bāku ar degvielu iekšdedzes dzinēja automašīnai, ar to var nobraukt daudz lielāku attālumu nekā ar pilnu akumulatoru. Arī degvielas rezervju atjaunošana aizņem vien pāris minūtes. Būtiski, ka uzpildes stacijas tiešām ir pieejamas katrā apdzīvotā vietā un arī lielāko šoseju malās. Tas padara iekšdedzes automašīnu lietošanu ļoti ērtu, fleksiblu un pieejamu pilnīgi jebkurā vietā. Bez bažām var braukt jebkurā virzienā un maršrutā.
Protams, klasiskajām automašīnām ir arī ēnas puses. Tāpēc jau arī elektroauto strauji iekaro savas pozīcijas. Iekšdedzes dzinēji rada izmešus, gaisa piesārņojumu, ir skaļāki, kā arī to remonts un uzturēšana prasa vairāk līdzekļu.
Izmaksas: elektroauto pret iekšdedzes auto
Jārēķinās ar to, ka elektroautomašīnām ir augstāka sākotnējā cena, bet vēlāk ir mazāk izdevumu par uzlādi, remontu un ekspluatāciju. Ja auto tiek izmantots bieži un daudzus gadus, tad šis ieguldījums noteikti atmaksājas. Iekšdedzes automašīnas sākuma cena ir zemāka, bet tai ir vairāk izdevumu visā ekspluatācijas periodā – remonti, degviela, nodokļi. Saliekot to kopā, izdevumi abos gadījumos izlīdzinās, bet atšķirība ir tā, ka ar elektroauto vairāk jāsamaksā sākumā, bet iekšdedzes automašīnai – jārēķinās ar lielākām regulārajām izmaksām.
Kuru tad izvēlēties – elektro vai iekšdedzes?
Lai saprastu, vai pirkt elektroauto vai tomēr turēties pie klasiskā risinājuma, ir svarīgi izvērtēt savu dzīvesveidu, vajadzības, apstākļus, ikdienas mobilitāti, arī apzināties savas vērtības un to, ko esi gatavs to vārdā mainīt vai darīt. Ja vēlies samazināt savu ekoloģisko pēdu, esi gatavs ieguldīt līdzekļus elektroauto iegādē, ja ikdienas maršrutā ir pieejama laba uzlādes infrastruktūra, ja biežāk brauc īsus vai vidējus attālumus, tad nav nekāda iemesla atteikties no lieliskā tehnoloģiju sasnieguma, ko saucam par elektroauto.
Bet, ja Tava diena paiet nomaļā reģionā vai lauku īpašumā, varbūt arī grūti izbraucamā apvidū, kā arī, ja bieži jāveic gari maršruti, tad elektroauto arī var nebūt tik parocīgs. Ja vēl ir grūtības atrast uzlādes vietas vai tās nesakrīt ar Tavu darba vai privāto maršrutu, tad ir vienkāršāk uzpildīt pilnu bāku degvielas savam iekšdedzes auto un bez ierobežojumiem doties savās plānotajās dienas gaitās. Jo auto izvēlē primārajiem faktoriem ir jābūt saistītiem ar Tavu komfortu un mobilitāti.
Neskatoties uz to, kādu auto Tu izlem pirkt, tam tāpat nepieciešams finansējums. Tomēr ne vienmēr uzreiz ir pieejami brīvi līdzekļi, kurus novirzīt šādam pirkumam. Bet krāt priekš auto nav efektīvi – pārvietoties taču vajag jau tagad! Tāpēc ir vērts iepazīties ar Aizdevums.lv finanšu pakalpojumu klāstu, kurā pieejams auto kredīts. Aizdevums auto iegādei pieejams arī saimnieciskās darbības veicējiem!
Ja vēlies vairāk uzzināt tieši par elektroauto, ieskaties mūsu bloga rakstā “Elektroauto: īsumā par svarīgāko”. Bet, ja interesējies par vides jautājumiem un to, kā samazināt savu ietekmi uz planētu, lasi rakstu Ekoloģiskā pēda”.